marți, august 12, 2025
22.8 C
București

Este necesară o asigurare pentru a participa la un curs de skipper?

Articole fresh
Dan Bradu
Dan Bradu
Autorul Dan Bradu se distinge prin talentul narativ și profunzimea cu care explorează teme actuale. Scrierile sale se remarcă prin autenticitate, stil rafinat și o înțelegere delicată a psihologiei umane. Fiecare text poartă amprenta unei voci literare mature, animate de pasiune și rigoare, capabilă să inspire, să provoace și să atingă cititorii în mod profund!

Călătoria pe mare are ceva magic în ea. Nu e doar despre bărci, busole sau valuri, e despre acea chemare veche care ne îndeamnă să ieșim din zona de confort și să ne măsurăm cu necunoscutul. Fie că vorbim despre navigatorii care citeau stelele în lipsa GPS-ului, fie că ne gândim la aventurierii de azi, toți au în comun ceva: dorința de libertate. Iar când vine vorba de libertate, hai să fim sinceri, întotdeauna există un preț.

În contextul ăsta, asigurarea nu mai pare doar o hârțoagă cerută de cine știe ce regulament obscur. Nu, ea devine un fel de promisiune făcută propriei persoane că te vei bucura de aventură, dar fără să te lași la voia sorții.

Cum e cu cursurile de skipper

Am participat și eu cândva la un astfel de curs și, recunosc, am fost ușor luat prin surprindere. Credeam că o să fie ca o plimbare pe lac, cu un pic de teorie, ceva noduri marinărești și mult soare. Ei bine, realitatea e puțin diferită. Te trezești pe punte, cu mâinile pe cârmă, cu vântul care te ia pe sus, iar instructorul nu prea are timp să-ți explice de două ori cum să eviți o coliziune.

Într-un astfel de cadru, participantul nu e doar un turist care face poze la apus. Devine parte dintr-un sistem, unul în care fiecare gest contează. Ridici vele, faci manevre, evaluezi condițiile meteo și, inevitabil, înveți că marea nu iartă neatenția. Și atunci, firesc, apare întrebarea: ce faci dacă te accidentezi sau strici ceva scump la bord?

Ce fel de asigurare ar fi potrivită?

Aici lucrurile se complică puțin. Nu toate asigurările sunt la fel. Unele te protejează în caz că pățești ceva fizic, o tăietură, o căzătură, un genunchi scrântit când urci pe barcă. Dar mai există și cele care te scapă de belele dacă, din greșeală, provoci daune, spargi o piesă scumpă sau, Doamne ferește, lovești o altă ambarcațiune.

Și da, am auzit de cursanți care au trecut prin astfel de incidente. Un coleg, spre exemplu, a agățat o velă și a rupt-o. A fost un accident banal, dar costisitor. Dacă n-ar fi avut o asigurare potrivită, probabil ar fi plătit echivalentul a două cursuri. Așa că, din ce am văzut, asigurarea nu e un moft.

Regulile, în funcție de loc și academie

Unele academii includ această asigurare în costul total, altele te lasă pe tine să te descurci. Nu există o regulă clară, dar ce am observat e că în afara țării, mai ales prin vestul Europei, lucrurile se complică. Acolo, asigurarea e obligatorie, fie că vrei, fie că nu. Ba mai mult, dacă vrei să înveți să navighezi pe ape maritime 6 mile față de coastă, adică în largul mării, unde valurile nu mai sunt prietenoase, trebuie să respecți niște norme internaționale destul de stricte.

Povești de pe teren

Îmi aduc aminte de un prieten care, la primul său curs de skipper, s-a ales cu o entorsă serioasă. Nu și-a luat asigurare, considerând că „n-are ce să i se întâmple”. Dar în momentul în care a ajuns la spital într-o țară străină și a plătit din buzunar consultația, tratamentul și cazarea pentru o noapte în plus, și-a dat seama că ar fi fost mai ieftin să se asigure de la început. A fost o lecție scumpă și, vorba lui, „măcar am învățat ceva din asta”.

Despre respect și responsabilitate

Ce nu se spune prea des e că asigurarea e și un gest de respect. Față de tine, evident, dar și față de ceilalți. Gândește-te că orice gafă a ta îi poate afecta și pe ceilalți de pe barcă. Nu e doar despre tine. E despre o echipă. Despre a naviga împreună. Și, sincer, a fi asigurat arată că ești conștient de asta și că nu te joci cu siguranța nimănui.

Gânduri de final

Până la urmă, toată povestea asta cu asigurarea nu se reduce la hârtii sau la sume plătite. E vorba despre cum privești aventura. Dacă o vezi ca pe o experiență asumată, în care știi ce faci și te pregătești cum trebuie, atunci da, asigurarea face parte din echipamentul de bază. Nu o porți pe tine ca vesta de salvare, dar e acolo, în spate, când ai nevoie de ea.

Așa că, dacă mă-ntrebi pe mine, răspunsul e simplu: da, merită să ai asigurare la un curs de skipper. Nu pentru că ești obligat, ci pentru că îți pasă. Și pentru că, atunci când ești pe mare, orice pas înainte e mai sigur dacă ai grijă să nu te întorci înapoi pe brancardă.

- Advertisement -itexclusiv.ro
Ultimele articole